tisdag 2 december 2014

Utställning på Arbetetsmuseum

Vi går till Arbetesmuseum och tittar på två utatällningar. Jag vill att du väljer ett fotot som gör dig glad samt ett foto som får dig att känna dig sorgsen. Fundera över vad i de två bilderna som bidrar till den känsla som förmedlas. Skriv några rader om det på din blogg.

tisdag 4 november 2014

Kamratbedömning

Kamratbedöming på uppgiften rörelse och skärpedjup. 

Hannes - Za-Za
Emil - Camilla
Linn - William L
Johanna - Dennis
Willam P - Matilda
Simon - Celina

Pastisch eller parafras

Ta reda på vad begreppet pastisch/parafras står för.
Utgå från något känt fotografi eller känd konstbild som inspirationskälla.
Analysera bildutsnitt, kameraperspektiv, bildvinkel, skärpedjup och format.
Försök att iscensätta det bilden visar så exakt som möjligt.
Analysera ljussättningen och försök att återskapa ljuset i din bild.
Du kanske behöver samla in miljöbilder till din bild.

  • Använd stativ eller fotografera på fri hand.
  • Arbeta mot en ren bakgrund så blir det lättare att frilägga motivet om du behöver göra det. 
  • Redigera din bild i Photoshop.
  • Redovisa både processen och din egen bild i din blogg
  •  Skriv ut din bild på A4 och en miniatyr av originalet.

tisdag 7 oktober 2014

Illustration

Er uppgift är att illustrera ett textstycke som ni väljer i samråd med läraren.

Steg 1: Planering Välj text att illustrera. Skissa på förslag på illustrationer. Planera för fotografering. Vilket ljus ska det vara i bilderna? Vilken rekvisita behövs?

Steg 2: Genomförande

Steg 3: Redigering 

Steg 4: Redovisning Slutresultatet redovisas på bloggen samt inför klassen vid ett av vårens redovisningstillfällen.

Vi arbetar med berättande och använder oss av det vi hittills arbetat med inom tekniskt foto. Vi tittar även lite extra på vitbalans, exponering och ljussättning. 


tisdag 30 september 2014

Skärpa bilder

För webb:
Beskär 1200x800 px

Kolla nivåer
Nyans/mättnad
Skärpa - Oskarp mask
               Mängd 300%
               Radie 0,3 px
               Tröskelvärde 0 nivåer

För utskrift:
Beskär 10x15 cm 150 px

Kolla nivåer
Nyans/mättnad
Skärpa - Oskarp mask
               Mängd 110%
               Radie 1,4 px
               Tröskelvärde 4 nivåer


         

V .40

Vi gör klart för att vara redo för nästa uppgift nästa vecka.

Att göra :
Gör en blogg och maila adressen till mig.
Skriv klart analysen, publicera eller maila till mig.
Fota klart rörelse och slutartid.
Redigera bilderna från rörelse och slutartid.
Publicera bilderna som du väljer ut, minst 6 st, på din blogg tillsammans med
reflektioner.

tisdag 23 september 2014

Skärpedjup

En stor bländare anges med en låg siffra, exempelvis f/1.8. En liten bländare anges med en hög siffra, exempelvis f/32. 

Bilder som är skarpa både i för- och bakgrund har ett stort skärpedjup. Det får man genom att välja en liten bländare (högt tal). 

Litet skärpedjup innebär att bara en del av bilden är skarp. Ju större bländare, desto kortare skärpedjup. 

Din uppgift är att testa att fota både med stor och lite bländare för att få effekten av litet respektive stort skärpedjup. 

Rörelse

Slutartid

Vi övar teknik och arbetar med slutartiden för att skildra rörelse. 

Frysning av en rörelse.
Fast kamera 
Kameraläge S (slutartidsprioritet) variera kort exponeringstid 125, 250,1000/s 

Rörelseoskärpa
Fast kamera 
Kameraläge S (slutartidsprioritet) variera lång exponeringstid Bulbläge 2, 4, 8,15 

Panoreringsoskärpa
Kamerarörelse där du följer med ett objekt som rör sig framför kameran.
Kameraläge S (slutartidsprioritet) variera lång exponeringstid 8,15,30/s 
                                          
Inzoomningoskärpa
Inzoomning i exponeringsögonblicket.
Lång exponerinstid.







tisdag 16 september 2014

Till v. 39

Läs artikeln om rörelse och skärpedjup som finns under länkar.
Har du mycket kvar på din analys kan du även skriva på den så att du hinner klart med den nästa vecka.

måndag 15 september 2014

Bildanalys

Vi är dagligen omgiven av bilder och behöver ibland stanna upp och fundera över dessa. 
Du ska arbeta med en egen analys av en bild. Dels genom denotation och konnotation. I denotation försöker du vara skalig och beskriva bilder utifrån det du faktiskt ser. Du får inte använda värderingar eller tolkningar. Det är bildens grundbetydelse som är viktig. Under konnotation gör du dina egna tolkningar och associationer. Fundera över hur du upplever bilden samt vad i bilden som bidrar till det. 


Denotation

Avsändare och målgrupp


Beskriv bilden. Vad se du? Människor, föremål, miljö etc.

Hur är bilden uppbyggd?  
Placering, bildutsnitt, komposition, bildvinkel, ljussättning, färg, skärpa, blickriktning

Konnotation

Vad gör bilden intressant?

Vilka associationer får vi när vi ser bilden: privata, gemensamma, kulturella.
Vad känner vi - vilka känslor ger bilden och vad i bilden framkallar dessa?
Vilka värderingar lägger vi in i/attityder tillskriver vi det vi ser?
Vad tycker du att bilden berättar/uttrycker och varför?

Vad tror du avsändaren vill berätta?
Kan bilden tolkas på olika sätt?
Vad lägger man märke till först? Vad är det centrala/viktigaste i bilden?

"Jag var där..."

En fri analys där du lever dig in i bilden. Använd alla sinnen! 

Vad ser du? Vad känner du? Vad hör du? Möter du någon? Vad händer? 


Läs kapitel 7 i boken


Förslag på fotografer:

tisdag 2 september 2014

Komposition

Dags för att öva komposition. I kapitel tre som ni har läst tar man upp olika sätt att komponera bilder och hur dessa kan utnyttjas för att kommunicera. 

Gå ut och fota:
  1. Horisontalkomposition
  2. Vertikalkomposition
  3. Diagonalkomposition
  4. Cirkelkomposition
  5. Triangelkomposition
  6. Kryss/korskomposition
  7. Symmetrisk komposition
  8. Asymmetrisk komposition


När du är färdig lägger du över din foton i din mapp på servern. Vi ska sedan starta bloggar. 

torsdag 28 augusti 2014

Läxa till v. 36

Läs kapitel 3 i kursboken!